CREATIVE FUSION: Malpaso (Havana), DANCE Cleveland

El mismo articulo aparece abajo en traduccion Espanol.

Screen Shot 2017-03-08 at 11.13.35 AM

Interview with Fernando Saéz of Malpaso

 

CJ: When and how did Malpaso get started?

FS: Any foundational act comes from dissatisfaction with existing paradigms. Malpaso is an attempt to embody our artistic and promotional convictions, founded by Daile Carrazana, Osnel Delgado and myself in December 2012.

 

CJ: Given the historical lack of access between our countries, what are your impressions of the US in general, and Cleveland in particular?  

FS: [The US is] an immense, diverse nation. [Our] relationship with Cleveland started some years ago; Malpaso performed during the last Dance Cleveland.

Then, I was the performing arts program director at the Ludwig Foundation, a non-governmental organization that promotes artistic processes in Cuba. We collaborated with leading organizations in Ohio: the Ohio Arts Council, Ohio State University, and the Cleveland Foundation.
CJ: How do you feel about the “Cuban Thaw”?

FS: Cuba is a network of harbors when seen from a cultural viewpoint. Isolation and exchange have forged the blend of European, African, American, Asian, and Arab cultural elements in a crucible of specific historical and environmental circumstances. As a result, isolation has been our culture’s worst enemy. I praise any policy favoring the normalized relations between Cuba and the United States.

 

CJ: What were your challenges and joys with the troupe (or personal) before The Thaw?

FS: We had already developed important collaborations with prominent American choreographers Ron K. Brown and Trey McIntyre, and composer Arturo O’Farrill. Our US debut was at the Joyce Theater in NYC and other [warmly received] performances. Our challenges were always matters like financing, building a respectable repertory, and recruiting the dancers with the talent and the generosity we demanded.
CJ: What are you looking forward to when you come to visit Cleveland?

FS: Learning from your dance community and sharing our work with your audiences! North American ballet and modern dance are essential sources of our dance traditions, and creating a space to develop Cuban choreography through collaborations that reconnect us with some of the essential sources of our dance and cultural traditions is an immense opportunity.
Malpaso Dance Co. will be in Cleveland from May 30 – June 10, 2017.

Malpaso will be performing at the Ohio Theatre in Playhouse Square in two free performances June 2-3 at 7:30PM. The performances are free, but require tickets that will be available through the Playhouse Square box office on May 15.

More information on the Malpaso Dance Company can be found at malpasodance.com, and more information about DanceCleveland can be found at www.dancecleveland.org.

 


 

Entrevista con Fernando Saéz

 

CJ: ¿Cuándo y cómo se fundó Malpaso?

FS: Todos los actos fundacionales salen de la insatisfacción con algún paradigma existente. Con Malpaso, intentamos encarnar nuestras convicciones artísticas, y la compañía fue fundada por Daile Carrazana, Osnel Delgado y yo en diciembre del 2012.

 

JC: ¿Cuáles son sus impresiones sobre los EE UU en general, y sobre Cleveland en particular?

FS: Los EE UU es un país inmenso y diverso. Nuestra relación con Cleveland comenzó hace muchos años. Malpaso participó en la más reciente actuación de Dance Cleveland.

En esa época, yo era director de artes escénicas de la Fundación Ludwig, una organización no gubernamental que promociona los procesos artísticos en Cuba. Colaboramos con instituciones líderes en Ohio, como el Consejo para las Artes de Ohio, la Universidad Estatal de Ohio y la Fundación Cleveland.
JC: ¿Qué piensa Ud. del “deshielo” cubano?

FS: Desde una perspectiva cultural, Cuba simboliza una red de puertos. La soledad y el intercambio forjaron los varios elementos culturales de nuestras circunstancias históricas y ambientales: lo europeo, lo africano, lo americano, lo asiático, y lo árabe. Como resultado, el aislamiento ha sido siempre el peor enemigo para nuestra cultura. Apoyo cualquier política que favorezca la normalización de las relaciones entre Cuba y los EE UU.

 

CJ: Antes del “deshielo”, ¿cuáles fueron los retos y alegrías de la compañía?
FS: Ya habíamos colaborado con coreógrafos prominentes como Ron K. Brown y Trey McIntyre, y el músico y compositor Arturo O’Farrill. Nuestro debut en Estados Unidos tuvo lugar en el Teatro Joyce en Nueva York, además de otras actuaciones que fueron muy bien recibidas en otros sitios.

Nuestros retos tienen que ver casi siempre con el financiamiento de la compañía, y el montaje de un repertorio respetable, así como con el reclutamiento de bailarines con el talento y la generosidad que demandamos.

 

CJ: Con respecto a su próximo viaje a Cleveland ¿qué es lo que más le anima?

FS: Esta es una oportunidad única en la que esperamos aprender de la comunidad de danza de Cleveland, y compartir nuestro trabajo con la audiencia de esta ciudad. El ballet y la danza moderna norteamericanas son fuentes esenciales de nuestras tradiciones dancísticas, y con esta visita esperamos también poder crear un espacio para desarrollar la coreografía cubana a partir de colaboraciones que nos permitan reconectarnos con algunas de esas fuentes principales de nuestras tradiciones culturales.

 

Malpaso estará en Cleveland del 30 de mayo al 10 de junio de 2017.

Malpaso ofrecerá dos actuaciones gratuitas en el Teatro Ohio de Playhouse Square los días 2 y 3 de junio a las 19:30. Los boletos estarán disponibles en Playhouse Square el 15 de mayo.

Puede encontrarse más información sobre Malpaso en el sitio web: malpasodance.com

Puede encontrarse más información sobre Dance Cleveland en el sitio web:www.dancecleveland.org.