Creative Fusion: Verb Ballets – Laura Alonso (Havana) & Richard Dickinson (Cleveland)

El mismo articulo aparece abajo en traduccion Espanol.

Be Our Guest

Photo by Susan Bestul

Photo by Susan Bestul

“You know when a new person says the same thing the student has heard before, but then the student suddenly gets it? That’s why it is good to have guest teachers.” That was one of Laura Alonso’s messages as she was packing to return to Cuba after a two-month residency with Verb  Ballets in Cleveland.

Alonso travels a lot—as much as six months each year. After the Creative Fusion residency in Cleveland, she would return to Cuba, and then travel to Mexico, then Puerto Rico, then New York, then West Palm Beach, then Madrid, Spain. She is on a mission, to improve ballet in the world—in part by teaching the Cuban Syllabus, a defined, step-by-step progression of skills wherein one movement or position prepares the dancer for the next, in succession. The Syllabus emphasizes mastery of the basics, and Alonso knows it well: Not only was she a dancer for 25 years in the National Ballet of Cuba, but the Syllabus was invented by her father—the acclaimed Cuban dancer Fernando Alonso.

“The Russian, French and Danish schools of ballet are all old, Alonso says. The Cuban syllabus is new—about 50 years. The way you teach has to be thought of like a chain, like steps one at a time, leading the the next, very clearly.” “I don’t think it is the last school,” she says, but she does believe that spreading the Cuban sullabus more broadly will contribute to the evolution of dance.

During her two-month residency, Alonso taught 4 days each week. She also staged and rehearsed dancers for the Grand Pas de Deux from Don Quixote, by the legendary 19th century, French-Russian choreographer Marius Petipa, which Verb presented as part of its Thirtieth Anniversary performance at the Breen Center. For the company of contemporary ballet dancers, it was a reach back to traditional ballet.

“These are extremely good kids,” Alonso said in summation of their progress over the two-month residency. “They absorbed everything I taught.”

This Creative Fusion residency may have come to an end for Verb and Alonso, but the relationship  clearly has not. Already Verb Ballets producing artistic director Dr. Margaret Carlson is in conversation with Alonso about prospects for other projects.  Stay tuned.


 

Visitantes que dejan huella

“¿Sabes cuando un nuevo profesor dice lo mismo que el estudiante ha oído antes, pero entonces, de repente, el estudiante logra captarlo? Es por eso que es bueno tener maestros invitados”. Este fue uno de los mensajes de Laura Alonso mientras empacaba para regresar a Cuba después de una residencia de dos meses con Verb Ballets en Cleveland.

Alonso viaja mucho –a veces hasta seis meses al año. Después de la residencia del programa Creative Fusion en Cleveland, regresó a Cuba, y luego viajaría a México, a Puerto Rico, a Nueva York, a West Palm Beach y finalmente a Madrid. Ella tiene una misión: mejorar el ballet en el mundo, mediante la difusión y enseñanza del programa cubano de estudios, que se basa en una progresión definida en la cual las habilidades adquiridas en un movimiento o posición preparan al bailarín para la siguiente fase. El programa cubano se fundamenta en el dominio de lo básico, y esto Alonso lo sabe bien: no solo fue bailarina durante 25 años en el Ballet Nacional de Cuba, sino que el programa fue inventado por su padre -el aclamado bailarín cubano Fernando Alonso.

“Las escuelas de ballet rusas, francesas y danesas son todas viejas”, dice Alonso. El programa cubano es nuevo, tiene unos 50 años. La manera de enseñar tiene que ser pensada como una cadena, como un paso a la vez, guiando hacia el siguiente, muy claramente”. “No creo que sea la última escuela”, dice ella, pero confía en que difundir más ampliamente el programa cubano podría contribuir a la evolución de la danza en el mundo.

Durante sus dos meses de residencia, Alonso impartió clases cuatro días a la semana. También organizó y ensayó a los bailarines para el Grand Pas de Deux de Don Quijote, ballet del legendario coreógrafo franco-ruso del siglo XIX, Marius Petipa. El Verb Ballets presentó esta coreografía como parte de sus funciones por el trigésimo aniversario, en el centro Breen, en Cleveland. Para esta compañía de danza contemporánea, montar esta obra fue un regreso a formas más tradicionales de ballet.

“Estos chicos son muy buenos”, dijo Alonso al evaluar el progreso de los bailarines luego de su residencia de dos meses. “Ellos absorbieron todo lo que les enseñaba”.

Esta estancia de Laura Alonso con el Verb Ballets a través del programa Creative Fusion puede haber llegado a su fin, pero la relación claramente no lo ha hecho. En estos momentos la directora artística de Verb Ballets, Margaret Carlson, está en conversaciones con Alonso acerca de nuevos proyectos. ¡Habrá que estar atentos!